José Daenen, Directeur Operations: “Een Instrument Landing System (ILS) speelt een belangrijke rol in het veilig laten landen van vliegtuigen. Het zorgt ervoor dat vliegtuigen via een optimale koers en vaste daalhoek de landingsbaan naderen. Het huidige systeem is reeds lange tijd in gebruik en om ervoor te zorgen dat we begeleiding van vluchten veilig kunnen houden, moeten we nu onderhoud uitvoeren. We gaan onder andere antennes en een localizer (een systeem dat vliegtuigen naar de landingsbaan leidt) vervangen. We doen het werk zorgvuldig en zo snel mogelijk, omdat we weten dat het effect heeft op de omgeving.”
"Met het systeem zorgen we dat vliegtuigen veilig kunnen landen" - José Daenen, Directeur Operations
Werkzaamheden
LVNL laat de werkzaamheden zoveel als mogelijk gelijklopen met de onderhoudswerkzaamheden van Schiphol aan de Zwanenburgbaan. Op die manier beperken we de duur van de hinder. Die werkzaamheden vinden plaats vanaf 17 juni. Op dat moment is de baan twee weken volledig buiten gebruik. Ook na die tijd werkt LVNL verder aan het behoud van veiligheid in de lucht, onder andere met het vervangen van de localizer. Daarna voert LVNL noodzakelijke metingen uit op de grond en in de lucht om de juiste en nauwkeurige werking van deze systemen te controleren.
Aangepast baangebruik
Met name voor landend verkeer is het nodig andere banen op Schiphol te gebruiken. De geluidspreferente Polderbaan en Kaagbaan blijven we zoveel mogelijk inzetten. Tijdens de onderhoudsperiode landen meer vliegtuigen op de Buitenveldertbaan (27) en de Schiphol-Oostbaan (22). Dit zorgt tussen 17 juni en medio september voor meer vliegverkeer over omliggende gemeentes zoals Amstelveen, Amsterdam en Haarlemmermeer (Badhoevedorp). Ook inwoners van Landsmeer, Waterland, Edam-Volendam, Diemen, Ouder-Amstel, Gooise Meren, Wijdemeren, Hilversum, Almere en Huizen kunnen meer vliegverkeer over hun woongebieden waarnemen.