Gedeputeerde Jeroen Olthof: 'Bijna een jaar geleden begonnen we met het voeren van gesprekken met de andere beheersorganisaties. Iedereen ziet de noodzaak om de renovatie en vervanging samen op te pakken. Want wanneer we dit ieder voor zich en brug voor brug blijven doen, lopen we tegen de grenzen van onze uitvoeringskracht aan en concurreren we elkaar weg. En dat is geen optie als we ons wegen- en vaarwegennet beschikbaar willen houden.'
Aanpak
De komende tijd werkt SSRV aan een aanpak voor verschillende groepen van type bruggen en viaducten die op elkaar lijken. Iedere aanpak bestaat uit oplossingen zoals het samen monitoren van dat type bruggen of viaducten of het tegelijk aanbesteden van groepen. Ook het toepassen van Industrieel Flexibel en Demontabel (IFD) bouwen is een mogelijkheid. Door delen van bruggen en viaducten te standaardiseren met IFD kan efficiënter met geld, mensen en grondstoffen worden omgegaan. Ook wordt gezamenlijk voorraadbeheer van onderdelen mogelijk, wat toekomstige reparaties eenvoudiger maakt. Daarnaast werkt het initiatief aan een lange termijn prognose van werkzaamheden zodat het netwerk van doorgaande wegen en vaarwegen goed bereikbaar blijft.
Gohdar Massom hoofdingenieur-directeur (HID) van Rijkswaterstaat West-Nederland Noord: 'Rijkswaterstaat is bezig met de grootste onderhoudsopgave ooit. Ook in deze regio staan we voor een grote uitdaging. Heel fijn dat de provincie het initiatief heeft genomen om te kijken waar we de krachten kunnen bundelen.'
Deelnemende partijen
De werkgroep van het samenwerkingsinitiatief SSRV bestaat inmiddels uit medewerkers van de gemeenten Alkmaar, Amstelveen/Aalsmeer, Amsterdam, Den Helder, Haarlem, Purmerend en Zaanstad, Rijkswaterstaat, Pro Rail, Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland. Ook werken de gemeenten Edam-Volendam, Hilversum, Medemblik, Schagen, Waterland en Wijdemeren actief mee op onderdelen van het initiatief.
Wethouder Robert de Beest, Alkmaar: 'De gemeente Alkmaar gelooft in de kracht van samenwerking. We leren van elkaar en kunnen daardoor slimmer onze infrastructuur toekomstbestendig maken'.
Feiten en cijfers
Eerste globale analyses laten zien dat in Noord-Holland ongeveer 14.500 bruggen en viaducten staan, waarvan er 730 beweegbaar zijn. De vaste bruggen bestaan uit 5.915 betonnen verkeersbruggen en viaducten, 3.755 stalen verkeersbruggen en viaducten en ook 3,755 houten fiets- en voetgangersbruggen en 290 betonnen fiets- en voetgangersbruggen. Ongeveer 10% van alle bruggen ligt in het netwerk van doorgaande wegen en vaarwegen, in beheer van het Rijk, de provincie en gemeenten. Het grootste deel bestaat uit kleinere verkeers-, fiets- en wandelbruggen in woonwijken, het buitengebied, natuurgebieden en bedrijventerreinen. Deze zijn vooral in beheer bij gemeenten. Ook is er nog een klein aantal bijzondere objecten in de historische stads- en dorpskernen. Volledige een-op-een vervanging van alle bruggen en viaducten in Noord-Holland kost in totaal naar schatting tussen de € 15 en € 20 miljard.