NOORD-HOLLAND - Op een belangrijke route rondom Schiphol en Greenport Aalsmeer kregen zo’n 150 tot 200 vrachtwagens tijdens een proef vaker of eerder groen bij het verkeerslicht.
De deelnemende vrachtwagens maakten gebruik van een dienst Connected Transport, waarbij hun boordcomputers communiceren met de verkeerslichten van de provincie Noord-Holland. Met als resultaat dat de vrachtwagens 5% minder vaak stopten. Minder stoppen bij het verkeerslicht scheelt niet alleen tijd en geld, het is ook beter voor de doorstroming en voor het milieu.
Hoe werkt het?
Vrachtwagens van 5 verschillende transportbedrijven (Dobbe Transport, John Pronk, DJ Middelkoop, CTS Group en Getru) deden mee aan deze proef. De boordcomputers van de deelnemende vrachtwagens communiceerden met 11 slimme verkeerslichten op de provinciale wegen N201, N231 en N232. Op een afstand van 500 meter voor het verkeerslicht stuurt de vrachtwagen automatisch een verzoek om prioriteit naar het verkeerlicht. Afhankelijk van de doorstroming van het overige verkeer keurt het verkeerslicht de aanvraag goed. Het verkeerslicht blijft, in de meeste gevallen, op groen zodat de vrachtwagen kan doorrijden.
Resultaten
Sinds eind 2023 konden transportbedrijven van deze dienst gebruik maken. In 2024 zijn de resultaten gemeten gedurende 7 weken. Dit leverde waardevolle informatie op over de effecten van deze slimme technologische oplossing.
Tijdens de proef passeerden zo’n 1000 vrachtwagens met de dienst de verkeerslichten. In de meeste gevallen (95%) werd een aanvraag om prioriteit goedgekeurd. In maar 5% van de gevallen werd de aanvraag afgekeurd, omdat dit anders nadelig uitpakte voor de doorstroming van het overige verkeer of de verkeersveiligheid. Het percentage stops nam met 5% af ten opzichte van de periode waarin de vrachtwagens geen prioriteit konden aanvragen.
Minder vaak optrekken en afremmen scheelt ook brandstof. Per niet gemaakte stop levert dit een besparing van 0,15 liter diesel, dat is zo’n € 0,23. Verder bespaart een niet gemaakte stop zo’n 400 gram CO2-uitstoot. Het volledige onderzoeksrapport (pdf) staat op de website van de provincie.
Naast het effect op de doorstroming en de werking van de techniek onderzocht de provincie ook de ervaringen van chauffeurs. Door het beperkt aantal respondenten en de verschillen tussen de types boordcomputers kan de provincie hier geen conclusies uit trekken.
Samen leren
Dit onderzoek is door de provincie Noord-Holland uitgevoerd als samenwerkingspartner van Connected Transport Amsterdam Logistics. Hierin leren zowel weggebruikers als wegbeheerders over mogelijke opbrengsten van slimme toepassingen voor de logistiek. Het onderzoek van de provincie is afgerond en krijgt geen vervolg. Komende tijd ligt de nadruk op informatie delen met vrachtwagens (in-truck) over gevaarlijke situaties, wegwerkzaamheden, snelheidsadviezen en data voor planning en routering. Wegbeheerders, overheden en bedrijven werken vanuit Amsterdam Logistics samen aan de bereikbaarheid, duurzaamheid en veiligheid van de logistieke sector door het delen van data. Meer informatie hierover staat op op www.amsterdamlogistics.nl.