HOOFDDORP - Winkelcentrum Floriande in Hoofddorp is op 10 juli het decor van een ludieke schoonmaakactie van zwerfafvalactivist Steef de Ruijter en centrum voor duurzaamheid NMCX. De activist maakt die ochtend een VLOG met het thema ‘Geef die peuk een beuk!’. Ze zoekt daarvoor inwoners die haar een handje willen helpen met het opruimen en tellen van peuken. Door actie te ondernemen wil ze het grote aantal vervuilende sigarettenfilters in winkelcentra verminderen. Afgelopen voorjaar haalde een soortgelijke actie van De Ruijter bij de Toolenburgse plas het landelijke nieuws.
Haarlemmermeer wordt steeds schoner. En heel veel inwoners helpen mee om dat zo te houden. Sigarettenfilters zijn één van de grootste vervuilers van de polder. Vooral in en rondom winkelcentra is het aantal peuken soms niet te bevatten. De Ruijter wil niet met de vinger wijzen, maar inwoners bewust maken: “Door peuken belandt een enorme hoeveelheid giftig plastic jaarlijks via peuken op onze straten en in ons water. Veel honden en katten drinken uit plasjes op straat en kunnen daar heel ziek van worden. Mensen hebben recht op deze informatie, zodat ze een bewuste keuze kunnen maken. Zo veranderen we de mindset over het weggooien van peuken op de grond en creëren we breed maatschappelijk draagvlak om het anders te doen.”
Bekende zwerfafvalactivist opnieuw in Haarlemmermeer
Steef de Ruijter (31) is misschien wel de meest actieve en bekende zwerfafvalactivist van Nederland. De Haarlemse houdt van het water en vooral van de dieren die erin leven. Zij zijn dan ook de voornaamste inspiratie voor haar acties en lessen op scholen. Alweer drie jaar geleden ging Steef met prikstok op vakantie om haar enthousiasme voor de natuur op anderen over brengen. In drie weken tijd wandelde zij 250 kilometer via de stranden van Noord- en Zuid-Holland naar Zeeland: “Ik vind het heel erg dat er zo veel beesten doodgaan door rondslingerend plastic afval. Daar wil ik iets aan doen.”
Steef de Ruijter komt regelmatig in actie in Haarlemmermeer. In 2020 bezocht zij diverse winkelgebieden. De Ruijter: “Door in gesprek te gaan zie je op steeds meer plekken in Haarlemmermeer dat winkels de openbare ruimte rondom hun vestiging schoon houden. In een schoon winkelgebied blijven bezoekers logischerwijs langer en besteden daardoor meer.”
NMCX gelooft in een schone, veilige en duurzame winkelbeleving
Naast de actie met Steef is NMCX, centrum voor duurzaamheid, deze zomer in diverse winkelcentra aanwezig met een duurzaam actieteam. Aan de hand van een grote banner worden bewoners en bezoekers gevraagd wat zij vinden van de staat van het winkelgebied. Gevraagd wordt naar de hoeveelheid afvalbakken, de schoonmaak en inzet van ondernemers, maar ook naar de beleving en het gevoel van veiligheid. De uitkomsten worden door het actieteam verzameld. Na gegevensbewerking bespreekt NMCX het rapport met de gemeente.