Door de toename van verschillende soorten fietsen worden de snelheidsverschillen, hoogteverschillen en breedteverschillen groter. En dat vergt aanpassingen van de fiets-infrastructuur. De provincie werkt daarom samen met de regionale partners continu aan het verbeteren van belangrijke fietsroute's. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de laatste ontwikkelingen.
E-bikes
"Waar je vroeger de standaard tweewieler zag, zie je nu allerlei e-bikes. Je ziet cargo-bikes, elektrische bakfietsen, ligfietsen, elektrische steps, noem maar op. Veel fietspaden moeten hiervoor geschikt gemaakt worden, zodat iedereen veilig en vlot door kan fietsen", vertelt ervaringsdeskundige Boris Kock uit Woerden. Op zijn speed pedelec fietst de expert smart mobility bij de provincie Noord-Holland meerdere keren per week heen en weer naar zijn werk in Haarlem. Een afstand van ruim 45 kilometer.
Ook Bart Monné uit Leidsche Rijn kan hierover meepraten, al fietst hij niet elektrisch naar Haarlem, maar op een ligfiets. "Op sommige fietspaden kan je echt genieten van het landschap en fiets je lekker door. Maar er zijn ook slechte stukken. Dan is het echt afzien", vertelt Monné. Hij ergert zich aan stoplichten, slecht wegdek, scherpe bochten en slechte zichtlijnen. "Je wil niet dat het gras opeens heel hoog staat en dat je niet kan zien of er een vrachtwagen aankomt", licht hij toe.
Intelligente verkeerslichten
Gelukkig voor Bart en Boris wordt er in onze provincie hard gewerkt aan de ontwikkeling van verschillende doorfietsroutes. Deze fietspaden zijn breed genoeg voor alle soorten fietsers en kan er veilig en vlot worden doorgefietst. Ook wordt er gewerkt aan intelligente verkeerslichten, die fietsers op afstand kunnen zien aankomen en daardoor sneller groen licht geven.