HAARLEMMERMEER - Het verbeteren van het openbaar vervoer in Nederland is een verantwoordelijkheid van de Rijksoverheid. Dat doet zij in het programma MIRT: het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. Met dit programma houden we Nederland veilig, bereikbaar en goed ingericht.

Het verbeteren van het openbaar vervoer in Nederland is een verantwoordelijkheid van de Rijksoverheid. Dat doet zij in het programma MIRT: het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. Met dit programma houden we Nederland veilig, bereikbaar en goed ingericht. Een van de projecten van MIRT is het verbeteren van het openbaar vervoer tussen Amsterdam Zuid en Haarlemmermeer. Dit project heet MIRT-verkenning OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer (OVAH). In dit project onderzoeken overheden zoals de gemeente Haarlemmermeer samen publieke en private instellingen en vervoersbedrijven manieren om het OV te verbeteren. Dat is belangrijk omdat er steeds meer reizigers in onze regio bijkomen. De huidige openbaar vervoerverbindingen kunnen dat in de toekomst niet aan.

Bovendien is het nu al erg druk op station Zuid, station Schiphol Airport en in de Schipholspoortunnel. Ook de treinen die op deze stations stoppen en vertrekken zitten vaak vol. Dit zorgt voor storingen en vertragingen op het spoor. Daarnaast verwachten we dat er in de toekomst nog meer reizigers bijkomen. Want we reizen niet alleen meer, er komen ook veel nieuwe woningen en bedrijven bij. Zo zijn er bouwplannen op de Zuidas, het Schinkelkwartier in Amsterdam, in Badhoevedorp Zuid en bij het station van Hoofddorp (Spoorzone).

Vijf oplossingen voor knelpunten

Op 13 maart 2025 is besloten om vijf oplossingen voor de huidige en toekomstig te verwachten ov-knelpunten verder te onderzoeken. Het zijn:

  • BUS: BRT-Netwerk. Nieuw Bus Rapid Transit netwerk met een hoofdroute die uitwaaiert naar meerdere bestemmingen.
  • TREIN: Airport Sprinter Plus. Nieuwe treinverbinding via een lange tunnel met hoogfrequente Airport Sprinters tussen station Amsterdam Centraal en station Hoofddorp.
  • TREIN: City Sprinter. Nieuwe treinverbinding via een korte tunnel met hoogfrequente City Sprinters tussen station Amsterdam Centraal en station Hoofddorp. Deze ov-oplossing zit tussen een reguliere trein en een metro en stopt vaker onderweg dan de Airport Sprinter Plus.
  • METRO tot Schiphol. Verlenging Noord/Zuidlijn tot Schiphol grotendeels bovengronds.
  • METRO tot Hoofddorp. Verlenging Noord/Zuidlijn tot Hoofddorp via een lange ondergrondse metrotunnel.

Het voorlopig ontwerp van deze oplossingen staat op: https://ovamsterdamhaarlemmermeer.nl/onderzoeken



Drie belangrijke documenten

Naast het besluit om de vijf hierboven genoemde oplossingen verder te onderzoeken, zijn er ook drie belangrijke documenten bestuurlijk vastgesteld:

  1. Notitie Kansrijke Oplossingsrichtingen (NKO). In de NKO staat beschreven hoe de 5 oplossingen tot stand zijn gekomen.
  2. Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD). De NRD beschrijft hoe de oplossingen worden onderzocht en hoe de milieuonderzoeken plaats zullen vinden.
  3. Nota van Beantwoording (NvB). In de NvB geeft het projectteam van OVAH antwoord op de zienswijzen die zijn ontvangen tijdens de inspraak op de ontwerp-NRD (voorjaar 2024).

Alle drie deze documenten vind je op https://ovamsterdamhaarlemmermeer.nl/rapportages/

Vervolg

Eind 2026 moet er een definitieve voorkeursbeslissing worden genomen.

Meer informatie

Heb je naar aanleiding van dit bericht vragen of wil je iets met ons delen, stuur een email aan info@ovamsterdamhaarlemmermeer.nl