RIJSENHOUT - Stel: je wint de SHARE Award, de prijs voor het meest innovatieve bedrijf in Haarlemmermeer. Daarmee komt je bedrijf uitgebreid in de publiciteit. Eindelijk krijg je de ‘boost’ waar je al zo lang op hoopt. De toekomst lacht je toe! En dan komt het coronavirus.
Het was een enorme verrassing toen in oktober vorig jaar Algae Innovations de SHARE Award van wethouder Marja Ruigrok in ontvangst nam. Niet op de laatste plaats voor het bedrijf zelf. Het geluk straalde op Robert Baard (directeur operationele zaken en oprichter van Algae Innovations) en zijn team af. Onderdeel van de prijs is een werklunch met de SHARE-grondleggers Schiphol, Dura Vermeer, Rabobank, SADC, Schenk Makelaars en de gemeente. De winnaar krijgt dan tips en adviezen om een paar stappen verder te komen. Er kon bijna niks meer misgaan… Bijna.
‘Willy Wortels’
Maar eerst, wat doet Algae Innovations? Het zijn de ‘Willy Wortels’ van de microalgen. Dat is plantenvoeding van natuurlijke oorsprong. Gewassen gaan er goed door groeien. De specifiek geselecteerde microalgensoort uit Rijsenhout gemeente Haarlemmermeer verbetert de weerbaarheid en de vitaliteit van planten. Niet alleen gewassen kunnen ermee worden behandeld, microalgen zijn ook te gebruiken in cosmetica en voedingsmiddelen. Het bedrijf is gevestigd aan de Heermanszwet. De microalgen worden geproduceerd In twee grote waterbassins in de kassen van een voormalige begoniakwekerij.
Netwerken
Robert Baard vertelt dat de Award bijdraagt aan de status van de onderneming.
Als we met bedrijven praten, vertellen we dat we de prijs hebben gewonnen, dat heeft zeker toegevoegde waarde. Aansluitend aan de uitreiking hadden we een werklunch met de SHARE-oprichters en die heeft ons veel informatie opgeleverd. Met name de Rabobank met z’n vele contacten in de agrarische- en glastuinbouw sector is voor ons zeer waardevol. Er is zelfs een heel team geformeerd om samen met ons allerlei zaken af te stemmen. Daar hebben we graag opvolging aan gegeven. Nog steeds laten we hen regelmatig weten wat de status is. Nu gaat het gebeuren, dachten we.
Omvallen
Wat niemand had kunnen voorzien was dat enkele maanden later de coronacrisis begon. Robert Baard: “We kregen contacten tot in Spanje aan toe. Door de coronamaatregelen is daar alles op parkeren gezet. Men wil geen externen over de vloer. We zien familiebedrijven van vele generaties oud die op omvallen staan. Bij sommige kwekers doen we wel proeven met onze microalgen en ondertussen gaan er 60.000 begonia’s per week de container in omdat ze niet worden verkocht. Het is een heel andere wereld geworden. We zien dat onze klanten met alle macht hun hoofd boven water proberen te houden. Allerlei andere activiteiten, zoals proeven, hebben ze geparkeerd. Heel begrijpelijk.”
Draad oppakken
Met een aantal telers gaat het echter wél goed, daar focust Algae Innovations zich op. “Met hen pakken we de draad op. Zo boeken we goede resultaten bij een teler van hortensia’s in Nederland die minder last heeft van de financiële malaise. Maar bij een ander bedrijf waar we al twee jaar bezig zijn, zit de helft van de werknemers thuis. Alleen de mensen die dringend nodig zijn, zijn op de zaak. Ze willen hiermee een besmetting voorkomen omdat anders het hele bedrijf op slot gaat.”
Snappen
De twee andere branches, voedingsmiddelen en cosmeticabranche, zijn ‘on hold’ gezet. “Want we hebben maar een klein team en we hebben onze handen vol aan de plantenvoeding waarin we actief zijn. Het werkt namelijk niet zo dat we bij telers wat microalgen neerzetten en roepen: we horen het wel! We bouwen echt aan persoonlijk en structureel contact. Als er een goede basis is kun je die verder uitbouwen. Een relatie met een teler moet groeien, je moet er vaak naar toe. Je moet de teler begrijpen, z’n bedrijf snappen. Als het vertrouwen groeit, krijg je meer informatie. In dat groeiproces zitten we en daar geven we invulling aan. Het gaat zeker goedkomen, we hebben er alle vertrouwen in.”