HOOFDDORP - Met batterijen verstopt in straatmeubilair en slimme laadzuilen is het laadplein in het stadshart van Hoofddorp echt een innovatief project. Op 8 maart verrichtte Staatssecretaris Stientje van Veldhoven de opening van het slimme laadplein. "Slim laden maakt elektrisch rijden nóg aantrekkelijker.
Op 46 plekken in Nederland bouwen we nieuwe slimme laadpleinen, en dat is goed nieuws. Ze ontlasten het stroomnet, zorgen dat we groene stroom beter benutten en maken het laden van je auto nog voordeliger. En in het stadshart van Hoofddorp blijkt op dit laadplein ook nog eens dat functionaliteit en duurzaamheid hand in hand gaan. De beschikbare ruimte is handig benut, zo zit de centrale batterij die de stroomopslag regelt verstopt in een bankje. Dit laadplein is kortom een aanwinst voor de straat, en voor de elektrische rijder, die met meer dan 1500 laadpunten in de gemeente Haarlemmermeer toch al heel welkom was. Ik ben trots om het plein vandaag te openen, ook al is het vanachter het scherm. Ik kom graag een keertje langs om dit plein zelf uit te proberen,
aldus de staatsecretaris. Die uitnodiging neemt wethouder Marja Ruigrok van Verkeer en Vervoer én Innovatie graag aan:
Innoveren kan alleen als je kennis en kunde open met elkaar deelt. Een duurzame toekomst bereiken we samen.
De gemeente onderzoekt daarnaast in hoeverre een combinatie mogelijk is waarbij laadplekken ook kunnen worden gebruikt voor het parkeren van niet-elektrische auto’s. Dat gebeurt in de gemeente Haarlemmermeer via een uniek dynamisch parkeersysteem, waarbij sensoren in het asfalt aangeven of een parkeerplek beschikbaar is. Op het moment dat er niet wordt geladen, zijn er laadplekken beschikbaar als parkeerplek voor niet-elektrische auto’s. Dat biedt een voordeel ten opzichte van losse laadplekken die wél altijd zijn gereserveerd voor elektrische auto’s. “Dus naast slim laden biedt dit plein ook nog een hele slimme parkeeroplossing,” zegt Marja Ruigrok.
Initiatiefnemer Peter van Dam van SlimLaden vertelt over hoe het eerste Laadplein-2-Grid in Nederland, een tussenoplossing is in de energietransitie.
Peter van Dam wilde iets doen met Vehicle-2-Grid (V2G), elektrische auto’s die ook elektriciteit kunnen terug leveren naar het net. Maar de meeste elektrische auto’s zijn daar technisch nog niet toe in staat. Peter van Dam: “We bedachten dat we een Laadplein-2-Grid konden maken. Niet de individuele auto, maar een centrale batterij zorgt voor de balancering op het energienet. Op die manier kunnen we ook terug leveren aan het net.” Dat idee had nogal wat voeten in de aarde, want het plein ligt midden in de openbare ruimte. De oplossing moest veilig en esthetisch zijn. “Uiteindelijk is gekozen om de batterij te verwerken in straatmeubilair”, zegt Van Dam. Het gaat om duurzaam én hufterproof materiaal dat er ook nog eens fraai uitziet.
Variabele plekken en combinatieparkeren
Naast de uitwerking van het idee voor een Laadplein-2-Grid kreeg Van Dam ook te maken met nog een paar uitdagingen. Zo was de gemeente Haarlemmermeer enthousiast, maar was het lastig om twaalf parkeerplekken uit het aanbod te halen voor de realisatie van het plein. Uiteindelijk werd een compromis gevonden in de toestemming voor twee permanente plekken voor elektrische auto’s. Ook hier werd gekozen voor een niet-alledaagse oplossing. “We wilden variabele plekken aanleggen”, zegt hij. Daarvoor werd een systeem ontwikkeld waarbij via sensoren en software de beschikbaarheid van laadmogelijkheden wordt geregeld. De ‘klassieke’ laadpaal met twee laadpunten is vervangen door een laadzuil met sensoren en een display met gekleurde lichten. Chauffeurs kunnen via aanwijzingen op de laadzuilen zien waar ze kunnen laden. De sensoren kunnen een auto herkennen en via de software en de laadpaal wordt vastgelegd of de auto ook daadwerkelijk gaat laden op het plein. Al naargelang de behoefte worden parkeerplekken beschikbaar gesteld. Op deze manier kunnen zowel elektrische rijders als bezitters van een fossiele brandstofauto worden bediend, oftewel ‘combinatieparkeren’.
Reacties publiek belangrijk
Iedereen die heeft meegewerkt is erg trots op het plein, ook Van Dam. Hij kan dan ook niet wachten om te zien of het systeem zoals dat is ontwikkeld werkt in de praktijk.
Technisch werkt het in ieder geval. Belangrijker voor het welslagen van het project is hoe het publiek met het plein omgaat. Negeren ze de afgekruiste plekken voor elektrische auto’s of houden ze zich aan de regels?
Overigens heeft het plein nog een andere functie. Overdag zullen er vooral kortparkeerders gebruik van maken. In de avonduren, als de winkels gesloten zijn, kunnen buurtbewoners er laden.
Tussenoplossing in energietransitie
Peter van Dam noemt zijn Laadplein-2-Grid een tussenoplossing in de energietransitie. “Mensen zien het plein nu nog als een terrein met twaalf parkeerplekken waarvan er twee bestemd zijn voor elektrische auto’s. Maar dat gaat in de komende jaren veranderen.” Hij denkt dat het aantal elektrische auto’s in de komende jaren zo zal toenemen, dat het dynamisch parkeersysteem zoals dat nu is aangelegd, overbodig zal zijn. Maar tot het zover is, ziet hij genoeg mogelijkheden. Zo denkt Van Dam dat het systeem bijvoorbeeld ook goed zal werken in parkeergarages.
Dit artikel ik mede tot stand gekomen met medewerking van Di-Lan Sun van NKL-Nederland.