HAARLEMMERMEER - De rijbaan voor vliegtuigen tussen de Kaag- en de Zwanenburgbaan op Schiphol wordt verdubbeld. Dit is het laatste stuk van het rijbaanstelsel op Schiphol dat nog geen dubbele rijbanen heeft. De verdubbeling betekent onder meer dat er een tweede viaduct over de A4 en over spoor- en bustunnels wordt aangelegd. Jurgen Nobel, wethouder luchthavenzaken, sloeg donderdag samen met Hanne Buis, lid van de directie van Schiphol, de eerste paal.
Rond de terminal van Schiphol ligt een cirkel van rijbanen waar vliegtuigen over taxiën, op weg naar de startbaan. Dat zijn allemaal dubbele rijbanen, op het stuk tussen de Kaag- en de Zwanenburgbaan na. Daar kunnen toestellen maar gebruikmaken van één rijbaan, rijbaan Quebec. Op piekuren leidt dat tot wachtende vliegtuigen.
Vergroten veiligheid
“Het is belangrijk dat we deze rijbaan verdubbelen,” zegt Hanne Buis, Chief Projects & Assets Officer bij Amsterdam Airport Schiphol. “Het draagt bij aan het nog verder vergroten van de veiligheid op onze luchthaven. Onder meer omdat het werk voor Luchtverkeersleiding Nederland overzichtelijker wordt. Daarnaast verhoogt het de kwaliteit van onze luchthaven, omdat de doorstroming van taxiënde vliegtuigen verbetert.”
Luchthaven van de toekomst
Wethouder Jurgen Nobel: “Voor ons staat veiligheid op plek 1, 2 en 3. Dit enorme project wil het aantal risico’s verminderen. Dat kunnen wij natuurlijk alleen maar toejuichen.” In zijn toespraak gaf hij aan dat de samenwerking op meerdere projecten goed verloopt. “We moeten juist nu blijven investeren, maar ook blijven nadenken hoe we de luchthaven van de toekomst kunnen creëren.