Jonge fietsers de dupe
Onder 12-jarige scholieren die fietsend naar school gaan vallen in de maanden augustus en september bijna twee keer zoveel slachtoffers als in andere maanden. Volgens Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is verminderen van snelheid door auto’s één van de meest effectieve maatregelen om de veiligheid van scholieren in het verkeer te vergroten. Naar schatting wordt een derde van alle dodelijke ongevallen direct of indirect veroorzaakt door een te hoge snelheid.
Rij ook mobielvrij
Naast minder hard rijden kan de veiligheid in het verkeer ook nog vergroot worden door vaker ongestoord en mobielvrij te rijden (MONO). Het gebruik van een smartphone in het verkeer is niet langer de standaard in Nederland, maar het komt nog wel voor zegt VVN. Onderzoek toont aan dat automobilisten vaak bezig zijn met afleidende activiteiten. 66 procent van de ondervraagde automobilisten gaf aan de telefoon weleens te gebruiken tijdens het rijden. Deze werd vooral gebruikt om (handsfree) te bellen, berichten te lezen of te sturen en de navigatie in te stellen. Ook vergaderen achter het stuur vormt een groot risico bij autorijden. Eén op de vijf volwassenen zegt wel eens te vergaderen achter het stuur (SWOV). Dit is zorgwekkend, omdat een fietsende scholier of een rood stoplicht hierdoor zo over het hoofd gezien wordt als de aandacht niet volledig op de weg is.
Extra oproep aan vrachtwagenchauffeurs
Dit jaar vragen we extra aandacht aan vrachtwagenchauffeurs. Voor als zij ’s ochtends en ’s middags werk te doen hebben in een schoolomgeving. Mijd bij voorkeur de schoolspits (08:15 – 08:45 uur en 14:15 – 15:45 uur) of neem een andere route.