SCHIPHOL - Het Openbaar Ministerie Noord-Holland (OM) heeft tot twee jaar gevangenisstraf geëist tegen vier malafide taxichauffeurs op de luchthaven Schiphol. De mannen (inmiddels 27 jaar, 34 jaar, 36 jaar en 38 jaar) hadden geen taxivergunning voor Schiphol en rekenden buitensporig hoge tarieven. Het OM verdenkt hen van deelname aan een criminele organisatie die het plegen van misdrijven als oogmerk had. Zij worden tevens verdacht van wapenbezit en het medeplegen van diefstal met geweld dan wel afpersing van een buitenlandse toerist.

Ronselpraktijken
De luchthaven Schiphol heeft vanaf 2016 te maken met malafide taxichauffeurs die klanten buiten de officiële taxistandplaats proberen te ronselen door hen in (de buurt van) de aankomsthal aan te spreken. Hierbij is sprake van belediging, intimidatie en bedreiging. Niet alleen tegenover de potentiële klanten, maar ook jegens het beveiligingspersoneel op Schiphol dat passagiers in de richting van de officiële taxistandplaatsen wijst. Dit heeft de aandacht van het taxiteam van de Politiedienst Infra en de Koninklijke Marechaussee.

Chatgroep
Wanneer in juli 2016 een dan 28-jarige taxironselaar op heterdaad wordt aangehouden voor oplichting (waarvoor hij inmiddels is veroordeeld) gaat de bal rollen: de informatie op zijn inbeslaggenomen telefoon wijst o.a. op een omvangrijke chatgroep waarvan deze verdachte de beheerder is. De berichten in de groep zijn bedoeld om elkaar te informeren of er ‘werk’ op Schiphol is, of er controlerende instanties of beveiligingspersoneel aanwezig is, en of men klanten voor elkaar heeft. Deze bevindingen hebben geleid tot de start van het onderzoek. Op basis van onder andere observaties en tapgesprekken zijn uiteindelijk de vier verdachten in beeld gekomen die vandaag terecht staan. In een auto van één van deze vier verdachten wordt een vuurwapen gevonden. Twee stroomstootwapens en nog een tweede vuurwapen worden aangetroffen in de woning van een ander.

Veilige luchthaven
Hoofdofficier van justitie Sue Preenen: ‘’Schiphol is een grote luchthaven, waar ieders veiligheid voorop staat. Marechaussee, Douane, gemeente Haarlemmermeer en andere partners uit het veiligheidsdomein werken dag in dag uit samen om criminaliteit op Schiphol, zoals drugssmokkel, diefstal en witwassen, tegen te gaan. Voor toeristen is Schiphol vaak de eerste kennismaking met al het moois dat Nederland biedt. Maar de verdachten die nu terecht staan hebben de slachtoffers een zeer negatieve eerste ervaring bezorgd.’’

Criminele samenwerking
Gedurende het strafrechtelijk onderzoek bleek dat er geen sprake was van losse incidenten, maar van een georganiseerd samenwerkingsverband dat zich bezighield met strafbare feiten. De verdachten hebben gedurende een langere periode in wisselende samenstellingen geopereerd en diverse taxiklanten opgelicht. Uit onder meer tapgesprekken bleek bovendien dat zij geweld jegens handhavers, beveiligers en opsporingsambtenaren niet zouden schuwen. In de telefoons van verdachten zijn afbeeldingen aangetroffen van vuurwapens en in de chats is openlijk over de bereidheid tot het gebruik ervan gesproken. De intentie van de organisatie was volgens het OM gericht op het plegen van misdrijven.

Hoge ritprijzen
Daarbij hebben zij veelal een vaste werkwijze gehanteerd: een taxironselaar biedt aan passagiers op Schiphol een taxirit aan en neemt hen vervolgens mee naar een ongebruikelijke plek, waar een handlanger met de taxi staat te wachten. Vervolgens rijdt deze chauffeur zonder prijsafspraak, zonder taximeter (of met een te manipuleren taximeter) en met een voor hem bekende bijrijder, richting plaats van bestemming. Daar wordt de klant geconfronteerd met een exorbitant hoge ritprijs: geldbedragen van honderden euro's voor een rit die een paar tientjes zou moeten kosten, en veelal met de smoes dat dit vanwege luchthavenbelasting is. De kwetsbare slachtoffers worden bewust uitgekozen: buitenlandse toeristen of zakenlieden die geen Nederlands spreken of verstaan, en die niet op de hoogte zijn van de in Nederland geldende tarieven en regelgeving omtrent taxigebruik.

Deur op slot
Klanten die weigeren te betalen of die protesteren tegen de hoge ritprijs worden onder druk gezet. De slachtoffers vertellen de politie later over bedreigende omstandigheden zoals stemverheffingen van de taxichauffeur of bijrijder, het op slot doen van de taxi met hen als passagier er nog in, het wegrijden met een afgesloten taxi naar een voor de passagier onbekende bestemming, het niet teruggeven van bagage, het gedwongen pinnen, en fysieke mishandeling zoals slaan, vastpakken en duwen. De officier van justitie ter zitting: ‘’Verdachten zijn op een doortrapte manier te werk gegaan door zich voor te doen als een betrouwbare taxivervoerder, maar in werkelijkheid kwamen zij de gemaakte afspraken niet na en lieten zij hun slachtoffers onder valse voorwendselen forse bedragen betalen.’’

Strafeis
Volgens het OM hebben de vier verdachten zich schuldig gemaakt aan diefstal met geweld, afpersing en verboden wapenbezit. Ook vindt het OM bewezen dat de verdachten deel uitmaakten van een crimineel samenwerkingsverband, omdat hun samenwerking erop was gericht slachtoffers stelselmatig op te lichten. Verdachten hebben zich steeds op hun zwijgrecht beroepen, en hebben voor de belastende feiten geen aannemelijke verklaring gegeven. Ter zitting is één van hen verschenen, hij heeft de beschuldigingen ontkend. De andere drie zijn niet verschenen.

De 36-jarige man en de 27-jarige man horen twee jaar gevangenisstraf tegen zich eisen, met aftrek van de tijd die zij in voorarrest hebben gezeten. Tegen de 38-jarige man eist het OM 20 maanden met aftrek. De 34-jarige man tenslotte hoort 18 maanden tegen zich eisen. Bij het formuleren van de eis heeft de officier rekening gehouden met de lange doorlooptijd van de zaak.

De rechtbank doet naar verwachting uitspraak op 21 april 2022